Wednesday, January 8, 2014

Kewangan Malaysia akan jatuh: Sejauh mana persediaan anda?

Kewangan Malaysia akan jatuh: Sejauh mana persediaan anda?

Defisit negara sudah mencecah bilion ringgit, hutang negara bertingkat tingkat, bank bank sudah mula menamatkan servis mesinnya di premis premis, mesin ATM selalu kehabisan wang kertas di dalamnya, pemilik akaun mula menerima surat dari bank tentang penutupan akaun simpanan, kedai kedai sudah mula melekapkan papan tanda ‘Tunai Sahaja’ (tidak lagi menerima kad kredit). Semua ini adalah peringkat pertama sesebuah negara itu akan mengalami kegawatan ekonomi.

Anda pasti tersentak apabila terbaca dalam grup Facebook Jutawan Gold ( Gold Investor Club) , mencanangkan bahawa negara kita akan mengalami kegawatan ekonomi atau mungkin sekali lagi seperti yang berlaku pada 1997. Saya mencari dalam Google dan terjumpa beberapa keping kandungan laman web yang menerangkan tentang kegawatan ekonomi ini. Jadi atau tidak kegawatan itu bukan persoalannya sekarang ini. Menyalahkan pemimpin, menyalahkan perdana menteri, malah isterinya turut sama disalahkan, sebenarnya bukanlah tindakan yang bijak. Ya saya tahu memang salah mereka, tapi apakan daya kita, kita bukannya ada kuasa untuk menurunkan dan menjatuhkan sesiapapun kerana semuanya telah dikompromi dan diatur oleh golongan berdarjat tinggi dan boleh buat apa saja sesuka hati mereka.

Sekarang bukannya masa untuk bersenang lenang, bukannya masa untuk bersuka ria, bukan pula masa untuk menyalahi golongan ‘terhormat’. Jika anda bijak pandai, anda langsung tidak fikir semua itu, anda tidak ambil peduli akan hal ehwal politik yang tidak pernah bersih dan sangat meragukan itu. Tanggungjawab kita hanya pengundi dan pembayar cukai sahaja bagi mereka. Bagi mereka, apalah sangat kekuatan kita, silap haribulan terhumban juga kita dalam penjara, kes selesai, negara kita masih ‘aman’.

Maksud saya di sini, sekarang adalah waktu anda jaga diri anda sendiri. Sekaranglah masanya anda perlu regangkan badan dan usaha bersungguh sungguh untuk diri sendiri, bukan untuk kerajaan, bukan untuk pemimpin, bukan pula untuk menjadi hamba abdi majikan anda.

Sekurang kurangnya anda mesti sudah membuat sesuatu yang anda boleh buat untuk menyelamatkan diri dari terkesan daripada gelombang maut kejatuhan ekonomi negara ini, sekaligus, anda boleh bangkit menang dari semua penganiayaan ini.

Jadi apa yang perlu kita buat sebenar benarnya? Apakah persediaan yang boleh kita buat? Jika anda bijak pandai, mari ikut apa yang saya senaraikan dalam artikel ini.

1. Larikan diri daripada berhutang

Keluar dan lari sekuat hati daripada tawaran tawaran menarik untuk berhutang dan lunaskan semua hutang secepat mungkin. Jika sudah selesai melunaskan semua hutang sekali pun, jangan berhutang lagi! Buatlah apa sahaja untuk melunaskan semuanya, dapatkan kerja pada hari cuti, jual barang barang yang tidak perlu dan banyak lagi.

2. Mula bekukan wang anda, simpan emas atau perak

Sudah berkali kali saya katakan. Simpanlah emas dan perak, simpanlah emas dan perak, simpanlah emas dan perak. Tiada yang lebih selamat lagi daripada membekukan simpanan wang ringgit kesayangan, yang wangi lagi harum itu, beku menjadi ketul ketulan emas. Jika berlaku kegawatan ekonomi, anda boleh gadai emas emas yang telah dikumpul anda. Semasa berlakunya kegawatan ekonomi, apa sahaja barang akan naik harga dan tidak berpatutan, kecuali satu sahaja, logam yang berbentuk kepingan emas dan perak.

3. Buat satu kit kecemasan yang lengkap

Bayangkan anda ingin pergi berkhemah di dalam hutan, apa yang perlu anda ada? Sudah pasti anda perlukan lampu, bateri, lampu sinar LED, ubat ubatan, makanan, khemah, dapur, api, air, beg tidur dan khemah. Kenapa pula sampai begitu persediaannya? Biar saya jelaskan. Kegawatan ekonomi seperti yang berlaku di Argentina, bekalan elektrik dan saluran air akan terjejas kerana syarikat tidak mampu lagi membelanjakan wang untuk menyelenggara dan membaiki kerosakan yang mungkin akan berlaku pada janakuasa elektrik dan loji air mereka. Bekalan terputus (blackout) akan sering terjadi bila bila masa dan mengambil masa sehingga 5 hari atau seminggu, seperti yang telah berlaku di Buenos Aires, pada suatu ketika dahulu. Jika adanya lampu berbateri, lilin dan api, kita tidak akan bergelap lagi pada masa itu. Belilah siap siap barang barang keperluan untuk persediaan ini bagi menggantikan elektrik dan tenaga. Bagi menggantikan bekalan air, belilah beberapa tempayan untuk menyimpan air, kita benar benar tidak boleh meramal apa yang akan berlaku pada hari kegawatan ekonomi nanti. Jika terjadinya gangguan bekalan gas semulajadi, masa itulah gunanya pengganti dapur gas yang kita sudah beli siap siap dahulu. Kita benar benar tidak boleh meramal apa yang berlaku dan yang tidak akan berlaku di hari yang penuh kekalutan itu.

3. Rumah anda, benteng pertahanan anda.

Adakah akan berlaku perang? Di negara yang aman ini? Sekali lagi saya ulang kita tidak boleh meramal. Dengan pelbagai berita buruk dan yang tidak pernah kita dengar dahulu sudahpun kita dengar sekarang. Kes tembak menembak, rompakan secara berhadapan, rusuhan, perhimpunan haram dan macam macam lagi. Tambah pula penjenayah kita bukannya berstatus graduan Diploma dan Ijazah seperti di Amerika, pasti memburukkan lagi keamanan negara bertuah ini. Jadi pasanglah jeriji tingkap, pagar besi, pintu keras sedikit dari biasa. Jangan pula pasang kamera CCTV kerana pihak polis bukan lagi boleh membantu kita di saat huru hara itu.

4. Tukar pemikiran anda.

Ini sudahpun saya ulang tadi tetapi saya ingin memberitahu kegawatan ekonomi yang telah terjadi di Argentina, kebanyakan mereka berpendapat mengatakan “tak mungkinlah semua ini terjadi”. Jadi belajarlah dari kesilapan oleh orang orang Argentina ini.

Berehat sebentar, fikir sejenak dan mula meng’audit’ diri sendiri, pernahkah anda buat semua ini? Jika pernah, teruskan, jika belum, saya paksa anda terus ambil tindakan secepat mungkin. Secepat mungkin? Cepat sangatkah ianya akan berlaku? Berapa cepat?

Soalan yang bagus. Ya, memang cepat. Apabila negara kita sudah masuk tahap pertama seperti sekarang ini. Kekurangan pelaburan, peningkatan kadar faedah, pengangguran, pengurangan subsidi dan belanja kerajaan terhadap rakyat, bank pula sudah memberi alasan untuk tidak mahu memulangkan wang simpanan semasa penutupan akaun. Jadi selamat sangatkah wang yang kita simpan dalam bank hari hari itu?

sumber : http://www.jutawangold.com/kewangan-malaysia-akan-jatuhsejauh-mana-persediaan-anda/

No comments: